De metamorfose van Atlético Madrid

Afgelopen weekend speelde Atlético Madrid haar eerste wedstrijd is het nieuwe Stadion Wanda Metropolitano. Na een geweldige openingsceremonie winst Atlético de wedstrijd met 1-0 te winnen door een goal van Antoine Griezmann. Naast een nieuw stadion heeft de club ook recentelijk het logo gemoderniseerd. De Spaanse topclub zet met het nieuwe stadion en het aangepaste logo een flinke stap om op financieel vlak de laatste stap te zetten richting concurrenten Real Madrid en FC Barcelona.

https://www.youtube.com/watch?v=zr8F5wkdxwo

Geschiedenis Atlético Madrid 

Atlético Madrid is opgericht in 1903. Baskische studenten richten Atlético op als dochterclub van Athletic Bilbao onder de naam Athletic Club de Madrid. In 1920 werd de club onafhankelijk. De succesvolste jaren boekte Los Colchoneros in de jaren 60 en 70 onder voorzitter en naamgever van het ‘huidige stadion’ Vicente Calderón.

In de zomer van 2007 werd sterspeler Fernando Torres verkocht aan Liverpool. Dit bleek het begin van een periode met vele topspelers die voor kleine bedragen binnenkwamen en voor grote bedragen de deur weer uitgingen. Zo kocht Atletico van het geld dat ze verdienden aan Torres o.a. Diego Forlán en Kün Agüero. Dit voorbeeld werd in latere jaren meermaals herhaald met onder andere Diego Costa,  David Villa, Arda Turan, Falcao en de keepers David de Gea en Thibaut Courtois. 

Estadio Wanda Metropolitano

Dit is de naam van het nieuwe stadion dat zondag 17 september 2017 in gebruik is genomen. Dit nieuwe stadion kan 64.000 toeschouwers herbergen. Voor Atlético Madrid is het voor het eerst sinds 1966 dat ze een wedstrijd spelen in een stadion met de naam Metropolitano. Met de huidige naam hoopt de Chinese aandeelhouder Wanda wat goodwill te kweken bij de fans, door de naam van het eerste stadion van Atlético achter hun eigen bedrijfsnaam te plakken. De partij die sinds 2015 20% van de colchoneros-aandelen bezit, bedong de naamrechten van het oude Estadio la Peineta.

Zodra het stadion officieel af is, zal het gelijk inzetten op een grote rol binnen het Spaanse voetbal. Zo heeft het zich al beschikbaar gesteld voor de Copa del Rey-finale, wat elk jaar weer een probleem is, en is het samen met het Olympisch Stadion in Baku in strijd voor de Champions League Finale van 2019. Daarnaast hoopt Atlético Madrid, als voornaamste uitdager van Real Madrid en Barcelona, in hun nieuwe stadion het financiële gat verder te dichten.

El Derbi Madrileño

Dit is de belangrijkste wedstrijd voor de supporters van Atletico Madrid. De wedstrijd Atlético Madrid – Real Madrid is de rijke grootmacht tegen de arbeidersclub. De twee clubs zijn elkaars grote rivalen in een stad die verder nog door de buurtclubs Rayo Vallecano en Getafe wordt vertegenwoordigd in de Primera División. Real Madrid haalde vorig seizoen 577 miljoen euro aan inkomsten binnen, terwijl Atlético Madrid het moest doen met 187 miljoen euro. Beide clubs kampen nog altijd met hoge schulden. Zo is Atlético Madrid ieder seizoen bijna verplicht de beste spelers te verkopen.

De derby is van oudsher een strijd tussen wereldsterren en vechtvoetballers. Beide clubs staan onder leiding van een populaire oud-speler. De Fransman Zinédine Zidane staat bij Real Madrid voor technisch verzorgd en aanvallend voetbal. Bij Atlético Madrid is de Argentijn Diego Simeone de architect van een ploeg die vooral met het hart speelt. Met beperkte middelen én goede scouts speelt hij nu structureel in de Europese top.

Wedstrijd Atlético Madrid bezoeken?

Altijd al eens een wedstrijd van Atlético Madrid willen bezoeken? Wij bieden voor vrijwel alle thuiswedstrijden diverse mogelijkheden voor een complete voetbalreis of de aankoop van losse voetbaltickets van Atlético Madrid.

Voetbalreizen Atlético Madrid Losse voetbaltickets Atlético Madrid

Reacties zijn gesloten.